Світ очима бродяг

Омріяна Чорногорія

Автор: Оля Андросюк

4 роки ми мріяли про Чорногорію – про море, про вузькі вулички, про колоритний народ. І ось нарешті цього року мрія стала реальністю! Поїздка була казкова, ми ледь не плакали коли повертались додому. Зате тепер ми впевнені, що скоро повернемось!

Booking.com

Детальніша інформація про нашу подорож. Їхали ми власним автомобілем – зі Львова в Ульцин (1800 км). Нас двоє – молода сім’я, поки без діток. Одразу скажу, що тусовки нас не цікавлять, ми любимо гарну природу і тихі місця. Знайомтесь, це ми:

Чорногорія

Громадяни України не потребують віз для в’їзду в Чорногорію, але так як ми проїжджали через країни європейського союзу, шенген-віза у нас була. Штампів нам наставили з десяток!
Найкоротша дорога в Чорногору пролягає через Сербію, через перевал. Саме тому туди ми не поїхали. Є варіант їхати до Бєлграду, а там о 8-ій вечора сідати на потяг (машину теж можна погрузити) і зранку уже бути в Чорногорії. Але цей варіант виходив дорожчим (машина + 2 людини – близько 100 євро за 500 км), плюс ми не встигали по часу (машину треба погрузити за 2 години до відправлення потяга), тому їхали через: Угорщину – Хорватію – Боснію і Герцоговину – Чорногорію.

Хорватія нас вразила ідеальними дорогами, але платити за них приходиться теж відповідно – 35 євро за відрізок в близько 600 км. Плюс просто космічні мости і тунелі, часом довжиною в 5 км!

Чорногорія

Після Дубровніка дорогою туди ми поїхали трохи верхом (через Боснію і Подгоріцу), назад – по набережній. Про що потім не пошкодували.

дорога туди

дорога назад

Шлях туди проходив через гори, були серпантини, часом дорога в ширину була 3м! Зате ми побачили колорит Боснії, красу гірських районів і аж 3 лисиці!

Чорногорія

Назад їхали по набережній – дорога не така страшна, але машин дуже багато, хоч були ми ще не в сезон (початок червня). Тому в результаті вийшло їхати довше, ніж через гори – 4 год 20 хв і 5 год 30 хв відповідно. Краса по всій набережній неймовірна – Балкани нас просто підкорили. Я б дала цій дорозі більше зірок, ніж будь-якій екскурсії, яку ми відвідали! Частина дороги (500м) без суходолу (біля Котора), який ми переплавлялись поромом по затоці – романтика! Мій романтичний чоловік в ракурсі)

Про дорогу все. 2 дні, 1800км і ми на місці. Так нас зустрів Ульцин вночі і зранку:

Це вигляд з наших чудових апартаментів, apartments Knezevic. Але хочу одразу попередити – не бронюйте житло в Чорногорії через букінг! Набагато дешевше приїхати і домовитись про все на місці. Наші апартаменти на booking.com коштували 35, в реальності 20 євро! Можна знайти і за 10, але ми свої дуже полюбили. Красивий вигляд, парковка, балкон свій і спільний, квітучий сад і основне – дуже привітні господарі. Завдяки їм почувались як в себе вдома. Їздили з нами на ринок, пригощали домашнім пирогом, ще й подарували день) Усім рекомендую зупинятись тут!

Чорногорія

Тепер про Ульцин. Це найпівденніше місто в Чорногорії, 10 км до Албанії. Їхали туди, бо тихо, не так як у Будві. Містечко гарне, правда уявляла я собі його зовсім селом, а тут скільки будинків! В сезон вміщає 120 тисяч людей! Мушу сказати, що ми, як виявилось, приїхали не в сезон – на початку червня, тому туристів було ще небагато, але поставити машину – уже проблема. Де вони усі вміщаються, коли відпочиваючі приїжджають, я не уявляю. Сезон триває з 15 червня по 15 жовтня.

Будиночки дуже милі, зі справжньою оранжевою черепицею, верандами, балконами і зеленню. Влітку чорногорці виносять усі вазонки в двір, прикрашають фазади – дуже красиво. Через нестачу місця в місті, будинки будують дуже компактно, часто з парковкою на даху! Так як будинки на схилах, то на дах будинку можна заїхати з якоїсь верхньої дороги, а потім східцями спуститись в будинок.

Мова

Чорногорська з роду слов’янських мов. Деякі слова можна зрозуміти, але явно не все. Легше, коли розмовник знає російську, а знає її тут кожен другий. Тому ми переважно спілкувались українською, часом вставляли російські, польські, в особливих випадках англійські слова. Чорногорська жорстка мова, коли жінки говорили до своїх дітей, в мене було враження, що вони їх проклинають, з усмішкою на обличчі)))

Їжа

Харчувались ми самостійно, лише раз ходили в ресторан, переважно все купували на місцевому базарі. Наш господар перший раз їздив з нами, сам питав ціни і показував де хороше, а де не дуже. Далі ми вже ціни знали, плюс я озброїлась чорногорською фразою «То є прескупно!» – «Це задорого», тому обманути нас вже було складно)
Овочі як у нас – помідори, огірки, кабачки, перець, баклажани. Правда все достигає трохи раніше, ніж в наших краях. І мушу зізнатись, таких смачних помідорів я уже вічність не їла! Тепер ходжу у Львові і нюхаю кожні, але все не то…

І так, ціни за кіло: картопля – 0,46 євро, помідори – 2Є, перець – 1,3Є, полуниця (ягода) – 2Є, черешня – 1,5-3Є, хліб – 0,6-1Є. Дороге домашнє молоко – 1Є за літр. Домашнього сиру як у нас не знайдете. Чорногорські господині роблять сир по консистенції схожий на моцарелу, пресований і солений. Ще ці молочні господині мене вразили – на фото видно жінку, яка продає молоко. Усі такі чисті, в білому, з хусткою на голові. Але хустка не така як у нас, то такий прямокутник, який не зав’язується, а пришпилюється двома невидимками і не падає! Виглядає дуже колоритно! Сир вартує 4Є коров’ячий, 8Є козячий. Домашні оливки 4-5Є, оливкова олія 8Є.

З традиційних продуктів мені дуже сподобався каймак – така сирна намазка на хліб (на фото в баночці). Мене, як працівника молочної компанії, вразив склад – тільки молоко, сіріло (закваска) і сіль. Дуже смачно і натурально.

Ще треба скуштувати в Чорногорії чорбу – то традиційна зупа, така густа, що і другого не треба. Є мясна, рибна, овочева. Ну і рибу звичайно! За 2 рибини на базарі ми заплатили 5Є. В ресторані приготована вартує 11-13 євро за штуку і невеликий гарнір.

Хороших автентичних ресторанів ми не знайшли – у всіх однакове меню і ціни. Піца, паста – 4-6Є, суп – 2Є, салати – 1-2Є, рибні страви – 10-15Є. Аж трохи шкода, але приїхали не для того, щоб по ресторанах ходити.

Природа

Неймовірна! А як може бути на морі? А ще коли воно оточене горами? Чоловік малював цю красу, а в проміжках ще й мене)

Берег в Чорногорії переважно гальковий, на острові Стефана галька рожева, в Ульцині – сірий пісок. З самого міста спуститесь до малої плажі, за 4 кілометри знайдете велику плажу, протяжністю в 12 км. Тут пісок і рай для дітей – ідеш, а вода все по коліна) Вхід, як і переважно по всій країні, на пляжі безкоштовний, за лежак і парасольку попросять 5Є.

Ми пішли далі і знайшли майже закинутий пляж з камінням, потім ще з магматичними породами. Берегова лінія вкрита невеликими бухточками, тому знайти пляж, на якому можна усамітнитись, в Чорногорії не проблема.

Біля острова Стефана

Велика плажа

Кам’янистий пляж

Магматичний пляж

Крім моря, Чорногорія нам запам’яталась повітрям. Воно наче наповнене аромомаслами – оливки, евкаліпти… Ми знайшли також соснові гаї, пахне тут як в Карпатах, а за крок море)

Соснові гаї

Космічний хмарний корабель

Живність

Природа милуватиме Вас тут на кожному кроці. Квіти, ківі, помаранчі – все цвіте і пахне.

Маленькі ківі, як і інжир достигають в серпні

Помаранчі

По дорозі з пляжу зустрічала змію – ця безпечна, як наш вуж. Черепахи лазять собі просто між ногами. Крабики, риба – можна ловити руками. Багато птахів: бакланів, білих чапель, але про них у наших виїздах з міста.

Тепер няшки – собачки і коти) Котів тут не люблять! Що для мене, як для заядлої кошатниці стало шоком! Вони настрашені і гладитись не дають. Єдина киці і її доця, які підпустили до себе, заслужили місце у нашому фотоальбомі)

Життя Ульцина

Чорногорці дуже добродушний народ. Ще прикордонник нас зустрів голівудською посмішкою, спитав чи ми вперше і побажав чогось, наскільки ми зрозуміли, дуже хорошого) Потім нам траплялись тільки такі люди – справжні, чесні, гостинні. Всі вони говорять, що раді бачити туристів і хочуть, щоб їм тут було добре. За рахунок туристів Чорногорія і живе, як і Хорватія. На Балканах багатство країни вимірюється довжиною берегової лінії, тому Хорватія уже «зажралась», Чорногорія живе досить пристойно, а Боснія з її 7км пляжу – ілюстрація до фільму Куштуріци: тут люди живуть дуже бідно, їздять на стареньких авто, дороги страшні, але в порівнянні з нашими кращі!
І ще, браття, усі, кому ми говорили, що з України, нас підтримували, говорили, що розуміють. Порівнюють ситуацію із своїми Балканськими війнами, які були затіяні верхівкою, а люди і не хотіли воювати. Війна розділили їх сім’ї, особливо хорватські і сербські, хоча всім краще жилось за Югославії. Власник одного ресторану розповів нам неймовірну історію, як він втікав від призову в Італію на човні з хлібом і сардиною, плив декілька днів, а це 300 км! Вижив, потім забрав свою дружину, а після війни повернувся назад.

Пожежні машини

Ульцинський бусик

Водне таксі

Ввечері чорногорці не сидять вдома, усі спускаються на набережну – гуляють, сідають хто де (навіть біля магазів) і попивають чогось міцного. Балакати , як і відпочивати вони люблять)

Чорногорія

Вечірня душевна бесіда за келихом віскі

Одного разу застали на набережній парад випускників – червона доріжка, пари гарно вбраних молодих людей проходять головну вулицю, їх затято фотографують друзі, родичі і такі як ми) Можливо вони закінчують школу пізніше, ніж в Україні, але виглядають ну дуже дорослими, особливо дівчата. В більшості це тітоньки уже! А парад суконь можна окреслити девізом «Хто голіший, той крутіший!». Голі спини – це мінімум, що тут можна побачити. Міні-міні спідниці і латексне плаття – верх пілотажу (на фото можна розгледіти).

Парад випускників. Сережки

Парад випускників. Хвала відвертості

Яскравим спогадом було побачене албанське весілля, що відбувалось в домі по сусідству. Така колоритна музика, танці, застілля просто надворі! Повеселились 2 годинки і все! Столи позаносили, подарунки порозбирали і кінець, ніяких тобі плясків до ранку…

Албанське весілля

Релігія

На Балканах 50% – християни, 50% мусульмани. Живуть вони поруч дуже мирно. У місті є декілька церков і мечетей. Декілька разів на день можна почути дзвони церкви і початок служби в мечеті, яка транслюється на все місто через гучномовці (перші секунд 30). Дуже цікаво.

Старий цвинтар

Старе місто Ульцин

У кожному старому населеному пункті Чорногорії, таких як Ульцин, Бар, Будва тощо, залишилось старе поселення. Це кам’яні будиночки, вузькі вулички, які стоять на скелі і оточені муром. Місце дуже романтичне, часом нагадує Венецію.

Наші походеньки

Рибацьке містечко

На самому кордоні з Албанією в Чорногорії знаходиться рибацьке поселення. Якщо бажаєте трешу – Вам сюди. Дуже брудно – саме поселення і море біля нього, враження різко відрізняються від решти Ульцина.

Ульцинська соляна

Є місцина в Ульцині, де видобувають сіль з моря. Здавалось би, що такого? Але територія дуже мальовнича, доступ стороннім практично закритий (хіба за 10Євро прокатають на бусику), тому живуть тут пташечки всілякі, навіть фламінго! Тримають тут корів і овець. Все це серед гір, зеленого різнотрав’я і неба виглядає розкішно! Ну і справжня морська сіль і лікувальна грязюка в подарунок!

Скадарське озеро

Скадарсько – національний скарб Чорногорії та Албанії. Прісне озеро, площею 390 га! В довідниках пишуть, що водиться тут більш, ніж 250 видів птахів, зокрема пелікани. Але туристів тут скільки, що на Ульцинській соляні ми бачили живності більше. Проте я не відмовляю Вас їхати сюди – природа тут справді красива, але з таким же ж успіхом можна і по морю на човнику прокататись, в бухточки заїхати – вражень буде не менше. Коштує задоволення не мало. Спочатку з нас двох хотіли 50, потім 40 євро. Ще пізніше ми підсіли до групи туристів і мало то уже вартувати 30 євро. Але мій умнічка чоловік і тут не забув поторгуватись, тому ми проїхались за 27. І ще по 4 євро – вхідний квиток в національний парк. Ледь не забула, ми стартували з містечка Вірпазар, хоча уже там нам сказали, що можна вирушати з містечка північніше – там мальовничіше. Брали ми прогулянку на 3 години, хоча 2-х цілком достатньо. Ще рекомендую скупатись в озері – я перевіряла) Відчуття кайф, особливо коли вода в морі градусів 20, то тут десь 24!

Чорногорія

Баклан, він же ж корморан

В.о. штурмана

Острів Св. Стефана

Ну і візитівка Чорногорії, і наша картинка зі стіни мрій – острів святого Стефана! Потрапити на сам острів уже не можна, лише жителям готелю, а от погуляти довкола ніхто не забороняє. Враження одразу інші, ніж від Ульцина – набагато розвинуті ший курорт: алейки, сади, лавочки, місця для прогулянок. Ну і дорожче відповідно. Пляж праворуч від острова теж лише для острів’ян, зліва ми купались безкоштовно, хоча в неті писали, що він платний – може просто несезон) Галька рожева, море приємне, прозоре, вітру нема, що для Балкан – рідкість!

Витрати

Тепер про фінанси. Нагадаю, що їхали ми машиною, платними дорогами. Харчувались практично самостійно, ніяких витребеньок не купували. Були 10 днів на морі, ще на 2 дні заїжджали до родичів у Відень.

Всього витратили 900 євро, з них:

• Бензин – 300
  • Платні дороги – 140
  • Житло – 240
  • Продукти харчування – 110
  • Перекуси в кафешках – 58
  • Розваги, екскурсії – 45
  • Інше – 7

Майже половину, як бачите, ми витратили на добирання. А сам відпочинок не такий вже й дорогий. Тому в Чорногорію вигідно поїхати на довше, що ми і зробимо наступного разу!

А поки па-па Чорногора, дякуємо тобі за незабутні враження. Ми будемо сумувати і обов’язково повернемось!